Pages

Sunday 2 October 2011

JENIS-JENIS MINYAK IKAN

Jenis-jenis minyak ikan yang berkhasiat

1. Minyak ikan yang disebut Cod Liver Oil, berasal dari hati dan lemak ikan yu serta mengandung Vitamin A , D dan triglisirida. Kedua vitamin ini sudah dikenal di kalangan doktor dan orang awam sebagai ubat untuk memperbaiki dan menyempurnakan pertumbuhan tulang dan kulit juga sebagai ubat pencegah dan penyembuhan untuk Xerophthalmia dan kebutaan.

2. Omega 3 adalah nama popular untuk minyak ikan yang mengandung campuran Eicosapentanoid acid ( EPA ) dan Decoxahexanoid acid ( DHA ) berasal dari ekstrak jaringan lemak ikan jenis Mackerel , Herring , Sardine dsbnya. Semua jenis ikan ini hidup di air permukaan. Omega 3 dikatakan berkhasiat untuk menurunkan kolesterol , menurunkan tekanan darah tinggi dan mencegah penggumpalan sel trombosit dan arteriosklerosis. Ia juga sesuai diambil oleh wanita-wanita hamil.

3. Squalene adalah minyak berasal dari ekstrak hati ikan yu botol ( Aizame , Spiny dog fish , Centrophorus atromarginatus Garman ) dam mempunyai kasiat dan manfaat selain untuk menjaga kesegaran dan kesihatan tubuh , tetapi juga dapat dipakai untuk pengubatan berbagai jenis penyakit antara lain.

Sumber dari:
www.medikaholistik.com/ 220202

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...